Language of advertising in the texts of ukrainian editions.

Authors

  • O. O. Khrulenko

Keywords:

advertising, denotatum, product, literary norm, normative standard

Abstract

Advertising text is result of experts` activities in many fields of knowledge: philologists, including linguists, psychologists, copywriters, and others. The use in advertising such powerful tool as language requires not only skill to compose rhyme or interesting slogans but also it needs literacy, knowledge of all levels of a language, the ability to use its wealth. With the rapid development of advertising technologies related to the use language techniques, in the paper analysis of advertising fragments in Ukrainian publications has been carried out. The conditions to creation of advertising text according to the literary norms have been outlined. Specific approaches to creating and placing advertising have been submitted. Today, such issues of advertising language like morality, literacy, penetration Russianisms and vernacular words, manipulation of human consciousness appear particularly acute.

References

Білоконенко Л. Мовний аналіз телевізійного рекламного слогану [Текст] / Л. Білоконенко // Мандрівець. – 2002. – № 6. – С. 25-28.

Гладкий М. Проблеми газетної мови. – Укр. граматика [Текст] / М. Гладкий // За ред. О. Горбача. – Вип. 9. – Мюнхен. – 1992. – С. 3-16.

Дерпак О. Ефективність реклами: мовні особливості [Текст] / О. Дерпак // Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика. – 2010. – № 8. – С. 24-33.

Єрмоленко С. Я. Норма мовна [Текст] / С. Я. Єрмоленко // Українська мова: Енциклопедія. – К.: Вид. «Українська енциклопедія» ім. М.П. Бажана, 2004. – С. 123.

Єрмоленко С. Я. Словник іншомовних слів: тлумачення, словотворення та слововживання [Текст] / За редакцією. С. Я. Єрмоленка // «Фоліо», Харків. – 2006. – С. 98.

Зелінська О. І. Власні витоки українського рекламного тексту [Текст] // Лінгвістичні дослідження. Збірник наукових праць ХДПУ / За ред. М. І. Яковлєва; Упоряд.: Ю. О. Іванченко. – К., 2004. – С. 24-28.

Москаленко А. 3. Основи масово-інформаційної діяльності : [підручник] [Текст] / Москаленко А. 3., Губерсъкий Л. В., Іванов В. Ф. – К. : КНУ ім. Т. Шевченка, 2004. – С. 87-145

Огородникова Е. Реклама как форма массовой коммуникации [Електроний ресурс] [Текст] / Е. Огородникова // Научно-культурологический журнал RELGA. – № 11 (113). – 2005. – Режим доступу: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tguwww.woa/wa/Main?textid=575&level1=main&level2=ar ticles.

Пономарів О. Про мову реклами [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ponomariv-kultura-slova.wikidot.com/mova-reklamy.

Храповська Г. Українська реклама: проблеми мовної безграмотності [Текст] / Г. Храповська // Укр. мова та літ. – 2001. – № 8. – С. 5-12.

Issue

Section

Філологія