Traditional foundations of social reality.
Keywords:
traditional society, social reality, historical memory, tradition, innovation, modernizationAbstract
Considered the spiritual foundations of social reality based on the notion of traditional societies. Determined interdisciplinary methodological approaches study the traditional foundations of social reality. Study of problems in the functioning of the tradition of social systems makes it necessary to conduct research not only a social philosophy and philosophical anthropology and social psychology. Traditionalists set a goal of revealing ontological foundations multiplicity of states in general and the real sphere of culture in particular. Gaps in the natural or cultural areas accepted by them as a result of manifestation of a lower start, opposing higher. Opposites in traditionalism have a transcendental match. Since the transcendent can not be expressed in its entirety, then it is declared metaphysical language of symbols, images and paradoxes. At the same time the source of the sacred dialectic and metaphysics is the gnostic dualism. Clarified the theoretical mechanisms of recovery of historical memory, the way the formation of different kinds of traditions, of the traditions in the social and cultural development of social reality. Traditional is the representation of that claim adherence to the past, to a certain time, to the whole social system to a specific institution, which existed in the past. These submissions shall be approved by the moral rightness or benefit of previous institutions, or society as a whole, and the need to emulate the previous models in the views or behavior. Such concepts can be applied to any type of company, institution or faith, who turned to the past. Disclosed is a question of formation of individual and collective memory, which is the basis of national culture. The process of modifying the traditional representations over the historical process. Modifications can be objective and intention. Social reality shows the need for the transmission of traditions to succeeding generations of spiritual culture. Traditions are educational function. Tradition is used as the ideological aspect of social reality. The social function of tradition is manifested in various forms of social behavior, it is to take the experience is transmitted through the presentation, while maintaining continuity with the past. The structure of the continuity of traditional ideas and activities may itself become a symbolic representation and become a legitimate basis for its preservation. It is taken as a vocation to her presence in the past. It reconstructed the formation of tradition. During the historical traditions of the content is determined by socio-economic conditions. In the early stages of development of society traditionally been a universal form of social organization and consolidate the development of culture and the development of society and the complexity of the structure of their importance decreases. The social reality of modern society is characterized by a tradition that combines diverse traditions and social and historical heritage in providing social heredity of the previous stages.References
Вебер М. Основные социологические понятия / М. Вебер. // Избранные произведения. / Пер. с нем.; сост., общ. ред. и послесл. Ю.Н. Давыдова; предисл. П.П. Гайденко; коммент. А.Ф. Филиппова. – М.: Прогресс, 1990. – 764 с.; Шютц А. Смысловая структура повседневного мира: очерки по феноменологической социологии / Сост. А. Я. Алхасов; Пер. с англ. А. Я. Алхасова, Н. Я. Мазлумяновой; Научн. ред. перевода Г. С. Батыгин. – М.: Институт Фонда «Общественное мнение», 2003. – 336 с.
Фуко М. История безумия в классическую эпоху / М. Фуко. – СПб, 1997. – 576 с.; Шацкий Е. Утопия и традиция / Е. Шацкий. / Пер. с пол. – М.: Прогресс, 1990. – 455 с.; Шилз Э. О содержании термина «традиция». Сравнительное изучение цивилизаций / Э. Шилз. / Хрестоматия. / Сост., ред. и вступ. ст. Б.С. Ерасов. – М.: Аспект Пресс, 1998. – С. 240-245; Штомпка П. Социология социальных изменений / П. Штомпка. / Пер. с англ. под ред. В.А. Ядова. – М.:Аспект Пресс, 1996. – 416 с.
Забужко О. Філософія української ідеї та європейський контекст: франківський період / О. Забужко. – К.: Факт, 2006. – 156 с.; Попович М.В. Нарис історії культури України / М.В. Попович. – К.: «АртЕк», 1998. – 728 с.; Власюк О.С. Український соціум / О.С. Власюк, В.С. Крисаченко, М.Т. Степико та ін. / За ред. В.С. Крисаченка. – К.: Знання України, 2005. – 792 с.; Борисова Ю.В. Традиціоналістські та модерністські цінності в структурі молодіжної ціннісної свідомості: соціологічний аналіз: Автореф. дис... канд. соціол. наук: 22.00.01 / Ю.В. Борисова. / Харків. нац. ун-т ім. В.Н. Каразіна – Харків, 2001. – 18 с.
Гнатюк О. Прощання з імперією: Українські дискусії про ідентичність / О. Гнатюк. – К.: Критика, 2005. – 528 с.
Ассман Я. Культурная память: Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности / Я. Ассман. / Пер. с нем. М.М. Сокольской. – М.: Языки славянской культуры, 2004. – 368 с.
Шейко О.С. Традиція як фактор саморозвитку суспільства: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / О.С. Шейко. / Запоріз. держ. ун-т. – Запоріжжя, 2001. – 21 с.
Абушенко В.Л. Традиция // Новейший философский словарь: 3-е изд., исправл. / В.Л. Абушенко. – Мн.: Книжный Дом, 2003. – С. 1047.
Шилз Э. О содержании термина «традиция». Сравнительное изучение цивилизаций / Э. Шилз. / Хрестоматия. / Сост., ред. и вступ. ст. Б.С. Ерасов. – М.: Аспект Пресс, 1998. – С. 240-245.
Макаров А.И. Традиционализм / А.И. Макаров, А.И. Пигалев. // История философии. Энциклопедия. – Минск. – 2002. – С. 183-186.
Фуко М. История безумия в классическую эпоху / М. Фуко. – СПб, 1997. – 576 с.
Штомпка П. Социология социальных изменений / П. Штомпка. / Пер. с англ. под ред. В.А. Ядова. – М.:Аспект Пресс, 1996. – 416 с.
Філософський енциклопедичний словник. / Під ред. В.І. Шинкарука. – К.: Абрис, 2002. – 744 с.