Methods of speech influence in the aspect of implementation of the text categories.
Keywords:
text category, argumentative, imperative, suggestiveAbstract
The article analyzes the methods of speech influence. Abstract means of expression of a number of categories of text associated with the manipulation of the human mind. It identified the main ways the language of human exposure. Highlighted linguistic and logical-rhetorical means to facilitate the achievement of the effect of persuasion, suggestion or motivation. These tools are combined in the concept of text categories argumentative, suggestive and imperative. It was found that the category combine the text, but there are several, independently of each other.
References
Безменова Н. А. Риторическая модель речевой деятельности / Н. А. Безменова // Речевое воздействие в сфере массовой коммуникации / отв. ред. Ф. М. Березин, Е. Ф. Тарасов. – М. : Наука, 1990. – С. 25-40.
Белошапкова В. А. Современный русский язык / В. А. Белошапкова, Е. В. Брызгунова и др. ‒ М. : Высшая школа, 1989. – 799 с.
Голоднов А. В. Лингвопрагматические особенности персуазивной коммуникации (на примере современной немецкоязычной рекламы) : автореф. дис. ... канд. филол. наук: 10.02.04 / А. В. Голоднов. – СПб. : СПбГУ, 2003. – 23 с.
Иссерс О. С. Речевое воздействие / О. С. Иссерс. ‒ М. :Флинта : Наука, 2009. ‒ 224 с.
Шелестюк Е. В. Способы, типы, приемы и инструменты речевого воздействия / Е. В. Шелесюк // Классическое лингвистическое образование в современном мультикультурном пространстве : Материалы международной научной конференции. В 2 ч. Пятигорск : Пятигорский государственный лингвистический университет, 2006. ‒ С. 153-164.
Шмелева Т. В. Семантический синтаксис : Текст лекций. Издание 2-ое / Т. В. Шмелева. – Красноярск : Краснояр. гос. ун-т, 1994. ‒ 48 с.