The semantico-syntactical organization of the Ukrainian advertising texts of foodstuffs.
Keywords:
advertising texts of cosmetics and household chemical goods, frame structure, semantico-syntactical organization, typical frame, slot, actant, predicateAbstract
The article continues the cycle of publications of the author with the research of syntax of Ukrainian commercial. In the part of the frame analysis is described by the semantic-syntactic structure of the Ukrainian commercial texts of foodstuffs as one of the most numerous lexical sets in the general set of the collected actual material. For the first time a comprehensive and the system analysis of a set of frame structures of advertising texts of foodstuffs are presented: set of actants, types of predicates in the structure of the frame are described, universal frame of advertising food products are modeled and it is defined list of nuclear and peripheral frame structures of advertising texts of foodstuffs.References
Анопина О.В. Концептуальная структура англоязычной рекламы косметики [Текст]: дисс. … канд. филол. наук: 10.02.04 / Черкасский гос. ун-т им. Богдана Хмельницкого. – Черкассы, 1997. – 160 с.
Богданов В.В. Семантико-синтаксическая организация предложения [Текст] / В.В. Богданов; Ленингр. гос. ун-т. – Л.: Изд-во Ленинградского университета, 1977. – 204 с.
Вихованець І.Р. Семантико-синтаксична структура речення [Текст] / І.Р. Вихованець, К.Г. Городенська, В.М. Русанівський; [відп. ред. І.Р. Вихованець]; АН Укр. РСР, Ін-т мовознавства ім. О.О. Потебні. – К.: Наукова думка, 1983. – 219 с.
Гусар М.В. Лінгвокогнітивний і комунікативно-прагматичний аспекти приватних газетних оголошень (на матеріалі сучасної британської періодики) [Текст]: дис. … канд. филол. наук: 10.02.04 / Київ. нац. лінгв. ун-т. – К., 2004. – 230 с.
Жаботинская С.А. Когнитивная лингвистика: принципы концептуального моделирования [Текст] / С.А. Жаботинская // Лінгвістичні студії. – Вип. 2. – Черкаси: «Сіяч». – 1997. – С. 3-10.
Загнітко А.П. Теоретична граматика української мови: Синтаксис [Текст] / А.П. Загнітко; Донец. нац. ун-т. – Донецьк: ДонНУ, 2001. – 662 с.
Зирка В.В. Языковая парадигма манипулятивной игры в рекламе [Текст]: дисс. … доктора филол. наук: 10.02.02. – Днепропетровск, 2005. – 462 с.
Кара-Мурза Е.С. Активные синтаксический процессы в современной русской рекламе [Текст] / Е.С. Кара-Мурза // Вестник Московского университета. Серия 9 «Филология». – 2008. – № 6. – С. 72-83.
Минский М. Фреймы для представления знаний [Текст] / М. Минский. – М.: Энергия, 1979. – 151 с.
Раду А.І. Типологія лінгвістичних особливостей функціонування ділової реклами (на матеріалі англомовної рекламної продукції) [Текст]: дис. … канд. філол. наук: 10.02.04. – Львів, 2004. – 248 с.
Штерн І.Б. Вибрані топіки та лексикон сучасної лінгвістики. Енциклопедичний словник для фахівців з теорет. гуманіт. дисциплін та гуманіт. інформатики [Текст] / Міжнар. фонд «Відродження»; Прогр. «Трансформація гуманіт. освіти в Україні». – К.: «АртЕк», 1998. – 336 с.
Ямчинська Т.І. Лінгвістичні особливості текстів рекламних анотацій художніх творів сучасної англомовної прози [Текст]: автореф. дис. … канд. філол. наук (10.02.04) / Київський держ. ун-т. – К., 1997. – 16 с.