Longread as a multimedia format of the book promotion.

Authors

  • O. A. Nesterenko Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

Keywords:

multimedia, multimedia story, longread, Internet, internet resource, internet platform

Abstract

The article is dedicated to research of specificity of longread producing and functioning. A multimedia story «Books are the ships of ideas on the waves of time: top-10 interesting facts about books» is analyzed; a genre, composition and terms of introduction of multimedia material, organization of feed-back with audience are described; consumer needs are outlined. On the basis of analysis of information space it is established that a format of longread is comfortable for presentation of various kinds of information both in textual or interactive variants, and the choice of theme for its contents is explained by a necessity to popularize the Ukrainian book in modern broadcasting space. It is noticed that the allure of multimedia format is predefined foremost by technological dependence of people, by their excessive personal interest in virtual space. The basic idea of creative work is found out, the functional intention of internet platform is outlined, the aim of journalistic material is substantiated.

References

Амирханова Г. Мультимедийный лонгрид. Правила, примеры, сервисы [Электронный ресурс] / Г. Амирханова. ‒ Режим доступа : http://bestapp.menu/longrid-pravilaprimery-servisy/.

Біличенко О. Функціональні особливості художньої літератури в системі соціальної комунікації / О. Біличенко // Вісник Книжкової палати. – 2012. – № 7. – С. 49-52.

Виготовлення лонгрідів [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://mv.zp.ua/index.php/vyhotovlennia-lonhridiv.

Дорош М. Контент від аудиторії: чи потрібен цей головний біль? [Електронний ресурс] / М. Дорош. – Режим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/how_to/kontent_vid_auditorii_chi_potriben_tsey_golovni y_bil/.

Ельников М. П. Книговедение как наука: от шестидесятых к двухтысячным / М. П. Ельников // Книга. Исследования и материалы : сб. 80. – М. : Наука, 2002. – С. 161-185.

Ковальчук Г. Розвиток теорії книгознавства на сучасному етапі (огляд матеріалів ХІІ Міжнар. наук. конф. з проблем книгознавства (Москва, 28–30 квітня 2009 р.) / Г. Ковальчук // Бібліотечний вісник. – 2009. – № 5. – С. 44-53.

Маркова В. Трансформація книжки в умовах інформаційного суспільства: культурологічний підхід / В. Маркова // Вісник Книжкової палати. – 2005. – № 9. – С. 25-28.

Огар Е. Дитяча книга в українському соціумі (досвід перехідної доби) : монографія / Е. Огар. – Л. : Світ, 2012. – 319 с.

Пуля В. Как создать мультимедийный лонгрид? / В. Пуля // Журналист. – 2015. – № 2. – С. 44-45.

Скочинець О. Роль електронних медіа у здійсненні акцій книжкової промоції / О. Скочинець // Теле- та радіожурналістика. – 2010. – Вип. 9. ‒ Ч. 1. – С. 253-257.

Смутко А. Бери й пиши: як створити мультимедійний текст у форматі longread [Електронний ресурс] / А. Смутко. – Режим доступу : http://inspired.com.ua/ideas/how-to-writelongreads/.

Фанта І. Лонгріди можуть залучати на сайт такий самий трафік, як і топові новини [Електронний ресурс] / І. Фанта. – Режим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua/web/online_media/longridi_mozhut_zaluchati_na_sayt_takiy_samiy_traf ik_yak_i_topovi_novini_ilona_fanta/.

Фіалко Д. Промоція книжки в інтернеті [Електронний ресурс] / Д. Фіалко // Студентська наука: видавнича справа. – Режим доступу : http://www.uk.xlibx.com/4raznoe/1214017-1-udk-65555-0047385.

Швецова Г. М. Документ і книга в системі соціальних комунікацій : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня д-ра історичних наук : спец. 07.00.08 «Книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство» / Г. М. Швецова ; НАН України; Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. – К., 2002. – 32 с.

Issue

Section

Філологія