Psychological terms of development of positive «I-conception» of personality of student.

Authors

  • V. A. Barskaya ПВНЗ «Краматорський Економіко-гуманітарний інститут»

Keywords:

«self-concept», personality, self-awareness, self-esteem, self-understanding, selfimage, institute of higher studies, self-realization

Abstract

The article deals with the main components of a positive «self-concept» of the individual of a student in connection with the formation and development of a positive self-image within professionalization and self-realization. Ya-koncepciya plays a very important role in life and development of personality: it is instrumental in achievement of internal co-ordination of personality, determines interpretation of its experience and is the source of expectations. Certainly psychological terms and facilities of development of positive I am conceptions of personality of student within the framework of institute of higher studies. It is set that in modern home researches of problem of self-concept different theoretical constructions and methodological going near the study of self-concept are not concerted one with other, as different scientists, pushing off in the researches from different aims and tasks, come to the contradictory looks to this category, her structural and rich in content constituents. It is well-proven that development of samorozuminnya, confidence, is in itself, emotional firmness have a positive influence on appearance own I and «Ya-koncepciyu» on the whole.

References

Ананьєв Б.Г. Развитие самосознания личности: временной аспект / Б.Г. Ананьєв. Вопросы психологии. – №2,2006. – C.116-126.

Блага К., Шебек М. Я. – твой ученик, ты – мой учитель: Книга для учителя: перевод с чешского / К. Блага. – М.: Просв., 1991. – 146 с.

Бернс Р. Развитие “Я-концепции” и воспитание / Р. Бернс. – М.: Прогресс, 1986. – 420 с.

Бернс Р. Что такое «Я-концепция» / Р. Бернс. – М.: Смысл, 1999. – 100 с.

Бех І.Д. Категорія “ставлення” в контексті розвитку образу “Я” особистості. / І.Д. Бех. Педагогіка і психологія, № 3, 1997.

Бех І.Д. Образ “Я” як мета формування і розвитку особистості. / І.Д. Бех. Педагогіка і психологія, №2, 1998.

Крайг Г. Психология развития. / Г. Крайг . – Спб.: Издательство “Питер”, 2000. – 992 с.

Лехан В., Канюка Г., Абульханова A. Должность обязывает, а профессия требует. / В. Лехан, Г. Канюка, А. Абульханова. Социалогические исследования. – №3, 1998. – с. 63-67.

Поляков С.Д. Психолого-педагогические условия развития индивидуальности в учебном процессе. / С.Д. Поляков. – Вестник российского гуманитарного научного фонда. – №3. – 1997.

Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы. / А. Маслоу. Пер. с англ. – М.: Смысл, 1999. – 100 с.

Пископпель А.А. Природа человека в конценции А. Маслоу. / А.А. Пископпель. Вопросы психологии. – №2. 1999. – C.75-87.

Чирков В.И., Диси Э.Л. Связи между здоровьем студентов и их жизненными стремлениями, восприятием родителей и учителей. / В.И. Чирков, Э.Л. Диси. // Вопросы психологии. – №3. 1992 – С.48-57.

Мерлін В.С. Психологический аспект проблемы самоутверждения личности./ Вестник российского гуманитарного научного фонда. / В.С. Мерлін – №2, 1997. – С.185-191.

Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности (основные положения, исследования и применение). / Л. Хьелл, Д. Зиглер. – Спб: Питер Ком, 1998. – 608 с.

Європейська система освіти ХХІ століття. Підготовчий документ (проект).// Іноземні мови в навчальних закладах, №2, 2009. – C.5-10.

Лісіна М. І. Хочу бути творцем і художником!. / М.І. Лісіна. Іноземні мови в навчальних закладах, №2, 2009. – C.54-73.

Орлов Ю.С. Фасилітація особистісного зростання. / Ю.С. Орлов. Практична психологія та соціальна робота. – №2, 2013. – C.1-13.

Освітні системи в Європі у ХХІ столітті. // Іноземні мови в навчальних закладах, №5, 2011. – C.3-5.

Issue

Section

Філологія