Subject paradigm as the basis of modern approach to education.
Keywords:
subjectivity, subjectity, subjective education, philosophy, entrepreneurship, educationAbstract
The article proposes the concept of «subjective education». The main idea of this approach is that fundamental and unique feature of European worldview is interpretation of man as a «subject». Using the terminology of soviet psychologists, we propose to distinguish two components of the «subject»: «subjectivity» as a specific style of cognition and «subjectity» as a specific style of social action and interpretation of the ontological position of man in the world. According to this concept, the mission of «subjective education» is to cultivate subjectivity and subjectity by combining two disciplines in study program: philosophy (which contributes to formation of subjectivity) and entrepreneurship education (which contributes to formation of subjectity).References
Key competences for lifelong learning. Recommendation 2006/962/EC of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 // Official Journal L 394, – http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11090_en. htm.
Philosophy for Children // Stanford Encyclopedia of Philosophy. – http://plato.stanford.edu/entries/children.
William S. Gray The Teaching of Reading and Writing: UNESCO, 1956.
Альбуханова К. Рубинштейновская категория субъекта и ее различные методологические значения // Психология субъекта: Хрестоматия, 2007.
Аршинов В. Становление субъектности российской цивилизации: философия и постнеклассический анализ // В. Аршинов, В. Буров, В. Лепский. – http://spkurdyumov.narod.ru/Arshinov111.htm.
Брушлинский А. Проблема субъекта в психологической науке (статья первая) / А. Брушлинский // Психологический журнал. – 1991. – № 12(6). – С. 3–10.
Брушлинский А. Психология субъекта / А. Брушлинский.– Москва: Алетейя, 2003. – 272 с.
Виндельбанд В. Избранное. Дух и история / В. Виндельбанд. – Москва, 1995. – 415 с.
Киселева Ю. От «субъекта» и «субъективности» к «субъектности»: терминологические поиски / Ю. Киселева // Вісник Дніпропетровського університету. – 2013. – № 23(2). – С. 135–140.
Леонтьев А. Проблемы развития психики / А. Леонтьев. – Москва: МГУ, 1972. – 577 с.
Лепский В. Е. «Бессубъектность» – главный источник угроз безопасности и развития России / В. Лепский // Проблемы управления безопасностью сложных систем: Труды Х международной конференции. Москва, декабрь 2002 г. Часть 1 [под ред. Н. Архипова, В. Кульба].– Москва: РГГУ – Издательский дом МПА-Пресс, 2002. – С. 79– 81.
Лепский В. Е. Проблемы сборки субъектов развития на евразийском пространстве / В. Лепский // Рефлексивные процессы и управление. Сборник материалов IX Международного симпозиума 17-18 октября 2013 г., Москва, 2013. – С. 256–262.