The religious component of the process of rationalization of social relations.

Authors

  • V. Dodonova

Keywords:

rationalization of public relations, social rationality, reason, religious rationalization, disenchantment of world, religion of salvation

Abstract

The article analyzes the role and importance of the religious component of the rationalization of public relations. Proves that it is in the process of rationalization of Western culture was divided into autonomous value areas: religion, science, morality, and law. Religious rationalization process is studied on the example of the theoretical legacy of Max Weber. Explores the concepts of "rationality", "rationalization", "disenchantment of world", "religion of salvation" in the context of their understanding of Max Weber.

References

Вебер, М. Протестантська етика і дух капіталізму [Текст] / М. Вебер. — К. : Основи, 1994. — 261 с.

Вебер, М. Соціологія. Загальноісторичні аналізи. Політика [Текст] / М. Вебер. Переклад з німецької, післямова та коментарі О. Погорілого. — Київ : Основи, 1998. — 534 с.

Бусова, Н. А. Модернизация, рациональность и право [Текст] / Н. А. Бусова; МОиНУ; ХНУ им. В. Н. Каразина. — Харьков : Прометей-Прес, 2004. — 352с.

Хабермас, Ю. Техника и наука как „идеология” [Текст] / Юрген Хабермас. Пер. с нем. М. Л. Харькова. — М. : Праксис, 2007. — 208с.

Лазарев, Ф. В. Разум в новом столетии : глобальная переориентация [Текст] / Ф. В. Лазарев, В. И. Тарасов. — Симферполь : СОНАТ, 2000. — 88с.

Issue

Section

Філософія