Strategies and tactics of suggestion in the modern ukrainian media discourse.

Authors

  • I.V. Sakharuk

Keywords:

argumentation, inculcation, linguistic impact, manipulation, media discourse, propaganda, suggestion

Abstract

The article is devoted to the investigation of the modern Ukrainian media discourse in terms of implementing manipulative intentions in it. The phenomenon of linguistic suggestion is researched as a type of latent impact aimed at the recipients’ emotions and feelings. Inculcation, or linguistic suggestion, is qualified as a manipulation type distinguishing by its emotionality and implicitness. There were revealed the differences between the suggestion and the propaganda as well as between suggestion and agitation which both are the manipulation types too. The factors of effectiveness of suggestion realization in media discourse were identified including their implicitness, emotionality, high level of trust between message’s sender and receiver. There were analyzed the suggestive manifestations in the media discourse and basic strategies of inculcation in media texts were revealed (irony, criticism, «labeling», intensification of message, appeal to competent source, value judgments, change the focus of information, disguise of the author's intention into known fact, randomization of information, mixing facts with reflections about them, trolling, generalization) as well as suggestive tactics manifestating at the all language levels (phonosemantic, morphological, lexical, syntactical, pragmatical).

References

Авдеенко И.А. Структура и суггестивные свойства вербальных составляющих рекламного текста : автореф. дисс. … канд. филол. н. : 10.02.19 «Теория языка» / И.А. Авдеенко. – Комсомольск-на-Амуре, 2001. – 18 с.

Данилова А.А. Манипулирование словом в средствах массовой информации / А.А. Данилова. – М. : Добросвет, 2011. – 232 с.

Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ : монография / Т.Г. Добросклонская. – М., 2008. – 203 с.

Желтухина М.Р. Специфика речевого воздействия тропов в языке СМИ : автореф. дисс. … д. филол. н. : 10.02.19 «Теория языка» / М.Р. Желтухина. – М., 2004. – 48 с.

Ільницька Л.Л. Англомовний сугестивний дискурс : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 «Германські мови» / Л.Л. Ільницька. – К., 2006. – 22 с.

Иссерс О.С. Речевое воздействие / О.С. Иссерс. – М. : Флинта, 2011. – 224 с.

Науменко Т.В. Массовая коммуникация и методы ее воздействия на аудиторию / Т.В. Науменко // Философия и общество. – 2004. – №1. – С. 100–119.

Онуфрів С.Т. Політичний дискурс ЗМІ України у світовому інформаційному просторі : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.08 «Журналістика» / С.Т. Онуфрів. – К., 2005. – 193 с.

Різун В.В. Маси : текст лекцій / В.В. Різун. – К., 2003. – 118 с.

Руда О.Г. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі : монографія / О.Г. Руда. – К., 2012. – 232 с.

Трубіцина О.С. Мовні засоби реалізації сугестії в китаємовній масовій комунікації (на прикладі інтерв’ю Ху Цзіньтао іноземним ЗМІ) / О.С. Трубіцина // Східний світ. – 2013. – №2–3. – С. 126–131.

Чанышева З.З. Суггестивный эффект знаков лингвокультуры в медиакоммуникации / З.З. Чанышева // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. – 2012. – Выпуск №3. – Том 1. – С. 140–147.

Чернявская В.Е. Дискурс власти и власть дискурса: проблемы речевого воздействия / В.Е. Чернявская. – М. : Флинта, 2006. – 136 с.

Чубур В.В. Свідоме й несвідоме авторство в журналістиці: акценти і проблеми / В.В. Чубур // Культура народов Причерноморья. – 2007. – № 101. – С. 155–158.

Шелестюк Е.В. Речевое воздействие: онтология и методология исследования : дисс. … д. филол н. : 10.02.19 «Теория языка» / Е.В. Шелестюк. – Челябинск, 2009. – 304 с.

Шкіцька І.Ю. Маніпулятивні тактики позитиву: лінгвістичний аспект : монографія / І.Ю. Шкіцька. – К. : Видавничийдім Дмитра Бураго, 2012. – 440 с.

Jowett G.S. Propaganda and Persuasion / G.S. Jowett, V. O’Donnell. – SAGE, 2012. – 435 pp.

Issue

Section

Філологія