Language and style of Ukrainian outdoor advertising (late19th – early 20th century).

Authors

  • I. Ivanova Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова

Keywords:

stylistic, genre, text, communicative action, poster, performative, illocutionary

Abstract

Article is devoted to the lingual stylistic research of Ukrainian outdoor advertising over late nineteenth till early twentieth century as well as an advertising language, text, genre and stylistic specificity, diversity of social and discursive practices. Major theoretical propositions in terms of communicative linguistics, stylistics, semiotic, linguistic pragmatics are considered. Article describes the history of the Soviet advertising language formation as well as the development of the advertising genre on the Galicia territory. This allows precede a comprehensive study of the formation factors of the linguistic creative component of outdoor advertising texts.

References

Українська графіка ХІ – початку ХХ ст.: Альбом / Авт.-упоряд. А. О. В’юник. – К. : Мистецтво, 1994. – 328 с.

Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка / В. Даль. – Т. 1. – Москва : Рус. яз., 1891. – С. 30.

Декоративно-ужиткове мистецтво. Словник. – Т.1. – Львів : Афіша, 2000. – С. 30.

Дизайн : словник-довідник / За ред. М. І. Яковлєва; Упоряд.: Ю. О. Іванченко. – К. : Фенікс, 2010. – 384 с.

Зелінська О. І. Власні витоки українського рекламного тексту // Лінгвістичні дослідження. Збірник наукових праць ХДПУ / О. І. Зелінська. – Х. : ХДПУ. – № 4. – 2000. – С. 24-28.

Русанівський В. М. Історія української літературної мови / В. М. Русанівський. – К. : АртЕк, 2001. – 392 с.

Енциклопедія українознавства: В 10 т. / Гол. ред. В. Кубійович. – Париж-Нью-Йорк : Молоде життя. – 2112 с.

Issue

Section

Філологія