Суб’єктна парадигма як основа сучасного підходу до освіти.

Автор(и)

  • I. Yasna Центр гуманітарної освіти НАН України

Ключові слова:

суб’єктність, суб’єктивність, несуб’єктні суспільства, суб’єктна освіта, філософія, підприємництво, освіта

Анотація

У статті запропоновано поняття «суб’єктної освіти» як такої, що сприяє становленню двох рис: суб’єктивності як свободи мислення та суб’єктності як свободи дії. Зазначено, що такий підхід сприяє формуванню європейської свідомості, специфічною ознакою якої є інтерпретація людини як «суб’єкта». У ролі основних складових феномена «суб’єкта» виділені суб’єктивність як суто європейська інтерпретація пізнання та суб’єктність як специфічне розуміння місця та ролі людини у світі. Відповідно, у ролі складових суб’єктної освіти зазначені філософія (яка сприяє розвитку суб’єктивності) та основи підприємницької діяльності (що сприяє становленню суб’єктності). Впровадження запропоновано у вигляді додаткової освіти на базі співпраці провідних академічних інституцій у галузях філософії та бізнес-освіти та успішних практиків – діючих бізнесменів, політиків, громадських діячів.

Посилання

Key competences for lifelong learning. Recommendation 2006/962/EC of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 // Official Journal L 394, – http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11090_en. htm.

Philosophy for Children // Stanford Encyclopedia of Philosophy. – http://plato.stanford.edu/entries/children.

William S. Gray The Teaching of Reading and Writing: UNESCO, 1956.

Альбуханова К. Рубинштейновская категория субъекта и ее различные методологические значения // Психология субъекта: Хрестоматия, 2007.

Аршинов В. Становление субъектности российской цивилизации: философия и постнеклассический анализ // В. Аршинов, В. Буров, В. Лепский. – http://spkurdyumov.narod.ru/Arshinov111.htm.

Брушлинский А. Проблема субъекта в психологической науке (статья первая) / А. Брушлинский // Психологический журнал. – 1991. – № 12(6). – С. 3–10.

Брушлинский А. Психология субъекта / А. Брушлинский.– Москва: Алетейя, 2003. – 272 с.

Виндельбанд В. Избранное. Дух и история / В. Виндельбанд. – Москва, 1995. – 415 с.

Киселева Ю. От «субъекта» и «субъективности» к «субъектности»: терминологические поиски / Ю. Киселева // Вісник Дніпропетровського університету. – 2013. – № 23(2). – С. 135–140.

Леонтьев А. Проблемы развития психики / А. Леонтьев. – Москва: МГУ, 1972. – 577 с.

Лепский В. Е. «Бессубъектность» – главный источник угроз безопасности и развития России / В. Лепский // Проблемы управления безопасностью сложных систем: Труды Х международной конференции. Москва, декабрь 2002 г. Часть 1 [под ред. Н. Архипова, В. Кульба].– Москва: РГГУ – Издательский дом МПА-Пресс, 2002. – С. 79– 81.

Лепский В. Е. Проблемы сборки субъектов развития на евразийском пространстве / В. Лепский // Рефлексивные процессы и управление. Сборник материалов IX Международного симпозиума 17-18 октября 2013 г., Москва, 2013. – С. 256–262.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Філософія