Стратегії й тактики сугестії в сучасному українському медійному дискурсі.

Автор(и)

  • I.V. Sakharuk

Ключові слова:

аргументація, маніпуляція, медійний дискурс, мовний вплив, навіювання, пропаганда, сугестія

Анотація

Статтю присвячено дослідженню сучасного українського медійного дискурсу в аспекті реалізації в ньому маніпулятивних інтенцій. Вивчається явище мовної сугестії як різновиду латентного впливу, що спрямований на емоції та почуття адресатів. Навіювання, або мовна сугестія, кваліфікується як тип маніпуляції, що вирізняється своєю емоційністю та імпліцитним характером. З’ясовано відмінності сугестії від агітації та пропаганди, що також становлять різновиди маніпуляції. Виокремлено чинники ефективності реалізації сугестії в медійному дискурсі, до яких належить їхня імпліцитність, емоційний характер та високий рівень довіри між відправником і отримувачем повідомлення. Проаналізовано сугестивні вияви в медійному дискурсі та з’ясовано базові стратегії навіювання в текстах ЗМІ (іронію, критику, «навішування ярликів», інтенсифікацію повідомлення, апеляцію до авторитетного джерела, оцінні судження, зміну фокусування інформації, маскування авторської інтенції під загальновідомий факт, хаотизацію інформації, змішування фактів з міркуваннями про них, тролінг, генералізацію), а також тактики сугестії, що виявляються на всіх мовних рівнях (фоносемантичному, морфологічному, лексичному, синтаксичному, прагматичному).

Посилання

Авдеенко И.А. Структура и суггестивные свойства вербальных составляющих рекламного текста : автореф. дисс. … канд. филол. н. : 10.02.19 «Теория языка» / И.А. Авдеенко. – Комсомольск-на-Амуре, 2001. – 18 с.

Данилова А.А. Манипулирование словом в средствах массовой информации / А.А. Данилова. – М. : Добросвет, 2011. – 232 с.

Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ : монография / Т.Г. Добросклонская. – М., 2008. – 203 с.

Желтухина М.Р. Специфика речевого воздействия тропов в языке СМИ : автореф. дисс. … д. филол. н. : 10.02.19 «Теория языка» / М.Р. Желтухина. – М., 2004. – 48 с.

Ільницька Л.Л. Англомовний сугестивний дискурс : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 «Германські мови» / Л.Л. Ільницька. – К., 2006. – 22 с.

Иссерс О.С. Речевое воздействие / О.С. Иссерс. – М. : Флинта, 2011. – 224 с.

Науменко Т.В. Массовая коммуникация и методы ее воздействия на аудиторию / Т.В. Науменко // Философия и общество. – 2004. – №1. – С. 100–119.

Онуфрів С.Т. Політичний дискурс ЗМІ України у світовому інформаційному просторі : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.08 «Журналістика» / С.Т. Онуфрів. – К., 2005. – 193 с.

Різун В.В. Маси : текст лекцій / В.В. Різун. – К., 2003. – 118 с.

Руда О.Г. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі : монографія / О.Г. Руда. – К., 2012. – 232 с.

Трубіцина О.С. Мовні засоби реалізації сугестії в китаємовній масовій комунікації (на прикладі інтерв’ю Ху Цзіньтао іноземним ЗМІ) / О.С. Трубіцина // Східний світ. – 2013. – №2–3. – С. 126–131.

Чанышева З.З. Суггестивный эффект знаков лингвокультуры в медиакоммуникации / З.З. Чанышева // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. – 2012. – Выпуск №3. – Том 1. – С. 140–147.

Чернявская В.Е. Дискурс власти и власть дискурса: проблемы речевого воздействия / В.Е. Чернявская. – М. : Флинта, 2006. – 136 с.

Чубур В.В. Свідоме й несвідоме авторство в журналістиці: акценти і проблеми / В.В. Чубур // Культура народов Причерноморья. – 2007. – № 101. – С. 155–158.

Шелестюк Е.В. Речевое воздействие: онтология и методология исследования : дисс. … д. филол н. : 10.02.19 «Теория языка» / Е.В. Шелестюк. – Челябинск, 2009. – 304 с.

Шкіцька І.Ю. Маніпулятивні тактики позитиву: лінгвістичний аспект : монографія / І.Ю. Шкіцька. – К. : Видавничийдім Дмитра Бураго, 2012. – 440 с.

Jowett G.S. Propaganda and Persuasion / G.S. Jowett, V. O’Donnell. – SAGE, 2012. – 435 pp.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Філологія