Мова і стиль у зовнішній рекламі України (кінець ХІХ – початок ХХ ст.).

Автор(и)

  • I. Ivanova Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова

Ключові слова:

стилістика, жанр, текст, плакат, афіша, мовно-культурний простір, перформатив, ілокутивний акт, комунікативна дія

Анотація

Дослідження історії мови реклами в Україні, а особливо в періоди соціальних, ідеологічних, мистецько-культурних змін дає можливість уявити рушійні сили та особливості еволюції мови та стилю українськомовного рекламного тексту, на особливу увагу заслуговує жанрова та стилістична специфіка вербального вияву зовнішньої реклами. У статті описано жанри зовнішньої реклами: плакат, афішу, театральну та концертну програму, вивіску, обгортку та етикетку, визначено особливості стилю реклами в досліджуваний період. Проаналізована марочна назва, нейм, текст плакату, афішний слоган, майже всі жанри зовнішньої реклами, мова ти стиль рекламного повідомлення. А також визначена еволюція зовнішньої реклами та її жанрові різновиди: афіші, вивіски, обгортки, вітрини тощо. З’ясовано чинники жанрово-стилістичних зрушень, що відбуваються на території радянської держави, та фактори збереження естетики модерн в рекламі Галичини. Причинами змін у вербальних виявах реклами є поява нових технічних можливостей, зміна соціально-політичних реалій. Усі визначені явища проаналізовані з позицій стилістики, теорії аргументації, соціолінгвістики. Розглянуто проблеми визначення та класифікації плаката, що є предметом дискусій сучасних науковців. Проведено жанрово-стилістичну класифікацію мовного наповнення тогочасної реклами.

Посилання

Українська графіка ХІ – початку ХХ ст.: Альбом / Авт.-упоряд. А. О. В’юник. – К. : Мистецтво, 1994. – 328 с.

Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка / В. Даль. – Т. 1. – Москва : Рус. яз., 1891. – С. 30.

Декоративно-ужиткове мистецтво. Словник. – Т.1. – Львів : Афіша, 2000. – С. 30.

Дизайн : словник-довідник / За ред. М. І. Яковлєва; Упоряд.: Ю. О. Іванченко. – К. : Фенікс, 2010. – 384 с.

Зелінська О. І. Власні витоки українського рекламного тексту // Лінгвістичні дослідження. Збірник наукових праць ХДПУ / О. І. Зелінська. – Х. : ХДПУ. – № 4. – 2000. – С. 24-28.

Русанівський В. М. Історія української літературної мови / В. М. Русанівський. – К. : АртЕк, 2001. – 392 с.

Енциклопедія українознавства: В 10 т. / Гол. ред. В. Кубійович. – Париж-Нью-Йорк : Молоде життя. – 2112 с.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Філологія