Особливості оформлення спонукальної інтенції в науковому тексті.

Автор(и)

  • O. S. Shatilova Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

Ключові слова:

спонукальна конструкція, спонукальне висловлення, спонукання, функційно-семантичне поле, ядро, напівпериферія, периферія, науковий текст

Анотація

Стрімкий розвиток науки й техніки в сучасному світі, зростання обсягу наукової інформації зумовлює посилення уваги лінгвістів до наукового тексту як об’єкта дослідження. Спеціальний аналіз наукових текстів дозволяє виявити особливості їхньої організації, зокрема способів оформлення різних комунікативних інтенцій. У статті розглянуто різновиди репрезентації спонукання в науковому тексті. Окреслено функційно-семантичне поле спонукальної модальності. Визначено й описано ядерні, напівпериферійні та периферійні конструкції спонукальної інтенції в текстах наукового стилю. До ядерних форм зараховано частовживані конструкції, первинною функцією яких є спонукання. Критерієм для розмежування обрано наявність спеціалізованої морфологічної форми (предикат, виражений дієсловом наказового способу). До напівпериферійних утворень зараховано конструкції без спеціалізованої однослівної форми для вираження предиката, який репрезентовано аналітичними морфологічними формами. До периферії зараховано такі спонукальні речення, предикат у яких виражений неспеціалізованою морфологічною формою. Первинною функцією периферійних одиниць зазвичай не є спонукання. Окрему увагу приділено спонукальним реченням із предикатом, вираженим перформативом. Спонукальні висловлення диференційовано з урахуванням прагматичних чинників. З’ясовано деякі особливості вживання окремих різновидів спонукальних конструкцій у різних жанрах наукового стилю мовлення.

Посилання

Иосифова В. Е. Употребительность в естественном диалоге прямых и косвенных речевых актов, выражающих побуждение (на материале устной речи жителей г. Калуги. К проблеме изучения языка города) : дисс. на соиск. уч. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.01 «Русский язык» / Вера Евгеньевна Иосифова. ‒ Калуга, 2005. ‒ 192 с.

Кобозева И. М. О первичных и вторичных функциях вопросительных предложений / И. М. Кобозева // Текст в речевой деятельности (перевод и лингвистический анализ). ‒ М. : Ин-т языкознания АН СССР, 1988. ‒ С. 39-42.

Конрад Р. Вопросительные предложения как косвенные речевые акты / Р. Конрад ; пер. с нем. В. А. Плунгяна // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 16. ‒ М. : Прогресс, 1985. ‒ С. 216-227.

Михальская А. К. Педагогическая риторика : история и теория : уч. пособие / А. К. Михальская. ‒ М. : Академия, 1998. ‒ 432 с.

Мясоєдова С. В. Категорія спонукання і її вираження в непрямих висловленнях сучасної української мови : автореф. дис. на здобуття ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.01 «Українська мова» / С. В. Мясоєдова. ‒ Харків, 2001. ‒ 16 с.

Остин Дж. Л. Слово как действие / Дж. Л. Остин ; пер. с англ. А. А. Медниковой // Новое в зарубежной лингвистике : Вып. 17. Теория речевых актов ; общ. ред. Б. Ю. Городецкого. ‒ М. : Прогресс, 1986. ‒ С. 22-129.

Проблемы функциональной грамматики. Полевые структуры / Отв. ред. А. В. Бондарко, С. А. Шубик. ‒ СПб. : Наука, 2005. ‒ 480 с.

Романова Л. А. Прагматика дискурса в ситуации учебной коммуникации в условиях постмодернизма / Л. А. Романова // Актуальные проблемы образования современной России на постсоветском пространстве : материалы ХХI межвузовск. научно- практической конференции. ‒ Тверь : Международная ассоциация образования, 2008. ‒ С. 196-201.

Шутова О. А. Поучающий дискурс : коммуникативно-прагматические и жанровые особенности (на материале украинских, русских, английских, французских фольклорных дидактических текстов) : дисс. на соискание научной степени канд. филол. наук : спец. 10.02.15 «Общее языкознание» / Ольга Александровна Шутова. ‒ Горловка, 2011. ‒ 208 с.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Філологія